چرا تا یک ویروس وارد کشور ما شد، درب بیشتر شفاخانه های امام حسین (علیه السلام) (هیئت ها) را بستند؟ امام حسینی که مرده زنده می کند، قطعاً نمی گذارد کسی در هیئت مریض بشود!
پاسخ اجمالی:
در شرایط حاضر که حضور در اجتماعات مذهبی و غیرمذهبی، عامل دریافت و انتقال ویروس به دیگران و سبب بیماری و حتی مرگ گروهی از انسانها میشود، لازم است در راستای لزوم حفظ جان خود و دیگری، بهصورت موقت، حضور در هیئت را تعطیل کرده و به شیوه دیگری ارتباط با امام حسین (علیهالسلام) را حفظ کرد. آری، دعا و توسل، مشروع و مطلوب و مفیدند؛ اما نباید آنها را در تقابل باعقل و شریعت پی گرفت.
پاسخ تفصیلی:
با شیوع ویروس کرونا در جهان و انتقال آن به ایران، این بحث شکل گرفت که در چنین شرایطی که حضور در اجتماعات، عامل دریافت و انتقال ویروس خطرناک کرونا است، آیا باید هیئت و اماکن مذهبی را تعطیل کرد یا اینکه هیئت و اماکن مذهبی مصون از گزند ویروس هستند و نباید آنها را تعطیل نمود. در ادامه، با ارائه نکاتی به تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه میپردازیم:
نکته اول:
از مهمترین مبانی اسلام عزیز، لزوم حفظ جان خود و دیگری است؛ چنانکه درآیات 29 و 30 سوره مبارکه نساء آمده: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا؛ و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، بهزودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» در روایات اسلامی نیز به این مطلب تأکید شده که خودکشی حرام است و عقوبت سختی دارد. (1) افزون بر حفظ جان خود، حفظ جان دیگران نیز لازمالاجرا است تا جایی که در قرآن آمده «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً؛ هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد درروی زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسانها را کشته است». (2)
بر همین مبنا، روشن میشود که چرا تعطیلی موقت هیئتها و بستن موقت اماکن مذهبی، امری پسندیده بلکه لازمالاجرا است چراکه وقتی میدانیم با برگزاری این اجتماعات، بهاحتمالزیاد ویروس کرونا را دریافت و به دیگری انتقال داده و خود و دیگری را در معرض خطر قرار میدهیم، بر ما لازم است این عمل مستحب و پسندیده را بهصورت موقت تعطیل کنیم و به شیوههای دیگر به عزاداری و ارتباط معنوی با اهلبیت (علیهالسلام) اقدام نماییم؛ چنانکه از راه دور، سمت کربلا میایستیم و زیارت عاشورا میخوانیم و میدانیم امام حسین (علیهالسلام) صدای ما را شنیده و با ایشان مرتبط گشتهایم.
ازاینرو، پیشنهاد میشود در این شرایط خاص، بهجای حضور در هیئت، از راه دور قرار گذاشته شود که همگی فلان ساعت رو به ضریح امام حسین (علیهالسلام) زیارت عاشورا بخوانیم. از این طریق، هم ارتباط معنوی با امام حسین (علیهالسلام) حفظ میشود و هم نکات بهداشتی رعایت میگردد.
نکته دوم:
این تلقی اشتباه است که گمان کنیم اگر مکانی -بهواسطه حضور خانه خدا و یا مقبره اولیای الهی- مقدس باشد، حتماً از گزند و آسیب و بیماری و تخریب مصون است! کافی است به تاریخ تخریب کعبه و ضریح امام حسین (علیهالسلام) بنگریم تا متوجه شویم که اساساً سنت الهی چنین نیست که حتماً این مکانها یا شهر و مردمی که در آن حوالی هستند را از هر بیماری و گزند حفظ کند. بگذریم از اینکه اولیای الهی حتی زمانی که در دنیا حضور داشتند –جز در موارد نادر که مصلحت دانسته و خرق عادت کرده و معجزه و کرامت نشان میدادند- نیز چنین تضمینی به مردم ندادند که تا وقتی ما هستیم هیچ گزندی به شما نمیرسد. کافی است به تاریخ جنگهای صدر اسلام بنگریم و از میزان شهدا در جنگهای مختلف مطلع شویم و یا به تاریخ عاشورا نگاه کنیم و در مصیبت واردشده بر خاندان پیامبر (ص) تأملکنیم.
همچنین آنها ادعا نداشتند که هیچگاه مریض نمیشوند؛ چنانکه میدانیم پیامبر (ص) مریض شدند و یا امام علی (علیهالسلام) و امام حسین (علیهالسلام) بهواسطه ضربت شمشیر به شهادت رسیدند و یا امام حسن (علیهالسلام) از طریق زهر بیمار و شهید شدند و یا امام سجاد (علیهالسلام) در روز عاشورا در بستر بیماری بودند و یا خود حضرت معصومه (س) نیز بهواسطه بیماری (که ناشی از سم یا علل دیگر بوده) وفات یافتند و ...
بنابراین، انبیاء و امامان و اولیای الهی هیچگاه ادعا نداشتند که خودشان و یا مردم و مکانهای مرتبط با آنها همچون حرم و هیئت و غیره، همیشه و تحت هر شرایطی از هر خطر و بیماری مصون هستند. ازاینرو، کاملاً طبیعی است ویروس کرونا در هیئت نیز از فردی به فرد دیگر سرایت یابد و عامل بیماری شود؛ بنابراین، چنین انتظاری مبنای دینی ندارد و بیشتر یکشور و احساس است که باید تصحیح شود.
نکته سوم:
لازم است انتظارات را درباره توسل و شفا تعدیل کرد. اینکه گمان شود هر توسل و دعایی حتماً به همان شکلی که ما میپسندیم، برآورده میشود، انتظار نابجایی است.
شفای بیماران از جانب خدا و اولیایش، تابع همان اصولی است که در استجابت دعا برقرار است: خداوند صدای هر دعاکنندهای را میشنود و در صورت فقدان موانع و وجود شرایط آن را برآورده میکند (3)؛ اما نه لزوماً به همان شکلی که دعاکننده در نظر گرفته است؛ چراکه او خیرخواه است و خیر را نه از دریچه محدود ما، بلکه در چارچوب علم بیانتهای خودش در نظر میگیرد؛ بنابراین طبیعی است که گاهی ما چیزی را طلب میکنیم که به گمان ما خیر است اما درواقع، خیر نیست و خدا میداند (4) و به همین جهت، آن دعا را به شکل دیگری استجابت میفرماید؛ چنانکه امام علی (علیهالسلام) فرمود: «چهبسا چیزی را خواستهای و تو را نداده و بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا دهد و یا بهتر آن بوده که آن را از تو بازدارد. چهبسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو میداد، تباهی دین و دنیای خود را در آن میدیدی». (5)
گاهی هم خداوند دعا و درخواست ما را به همان شکلی که ما میخواهیم برآورده میسازد اما برای انجامش فرآیندی را در نظر گرفته که کار و تلاش ما (مثلاً سیر درمانی و استفاده از دارو و مراجعه به طبیب)، بخشی از این فرآیند است؛ و به همین جهت، از امام علی (علیهالسلام) نقلشده که «الداعى بلا عمل کالرامى بلا وتر؛ کسى که بدون عمل دعا میکند، مانند تیراندازی است که کمانش زِه ندارد». (6) آری، تأثیر دعا و توسل به اولیای الهی، لزوماً از طریق علل ماوراءالطبیعی و غیرمتعارف نیست بلکه گاهی از طریق تسریع در تأثیر دارو است و گاهی از طریق آشنا شدن با پزشک حاذق و غیره.
نتیجه:
در حال حاضر، حضور در اجتماعات مذهبی و غیرمذهبی، عامل دریافت و انتقال ویروس کرونا به دیگران است و سبب بیماری و حتی مرگ گروهی از انسانها میشود، ازاینرو، لازم است بهصورت موقت، حضور در هیئت را تعطیل کرد. همچنین، روشن شد هر دعا و توسلی لزوماً به همان شکلی که ما میخواهیم برآورده نمیشود و تابع شرایط و مقدماتی است که یکی از آنها تلاش و کوشش ما در آن زمینه است.
- «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَی ءٍ مِنَ الدُّنیا عُذِّبَ بِهِ یوْمَ الْقِیامةِ؛ کسی که بهوسیله چیزی از دنیا خودکشی کند، در روز قیامت بهوسیله همان چیز عذاب خواهد شد»(المتقی الهندی، کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، مؤسسه الرسالة، 1401 ق، ج 15، ص 36)
- مائده، آیه 32.
- «وَ إِذا سَأَلَک عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیسْتَجیبُوا لی؛ و هنگامیکه بندگان من، از تو درباره من سؤال کنند، (بگو): من نزدیکم! دعاى دعاکننده را، به هنگامیکه مرا مىخواند، پاسخ مىگویم؛ پس باید دعوت مرا بپذیرند»(بقره، آیه 186)
- «عَسى أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ چهبسا چیزى را خوش نداشته باشید، حالآنکه خیرِ شما در آن است؛ و یا چیزى را دوست داشته باشید، حالآنکه شرِّ شما در آن است؛ و خدا مىداند و شما نمىدانید»(بقره، آیه 216)
- سید رضی، نهجالبلاغه، انتشارات مشهور، 1379، نامه 31.
- علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، انتشارات موسسه الوفاء، 1403، ج 93، ص 372.
نظرات شما عزیزان: